Het belang van een gezonde voeding is erg belangrijk. Door gezond te eten zorg je goed voor je lichaam en voor jezelf. Daarnaast kan gezonde voeding ook erg lekker zijn. Echter kan het eten van ongezonde dingen soms verleidelijk zijn, daarom is een gezond eetschema erg belangrijk.

Ontbijt

Zoals velen al weten is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Een goed en gezond ontbijt zorgt ervoor dat je de rest van de dag genoeg energie hebt om je dagelijkse activiteiten te ondernemen en om goed te kunnen functioneren. Er zijn veel voorbeelden van een gezond ontbijt, een Koolhydraatarm ontbijt is de laatste tijd steeds populairder.

Het is belangrijk om te weten dat er veel koolhydraatarme ontbijten zijn. Echter zijn ze niet allemaal gezond omdat het wel degelijk van belang is om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen. Om je een goed zetje in de juiste richting te geven voor een koolhydraat arm onbijt hebben we een paar goede recepten en voorbeelden voor je. Als eerste kun je denken aan bijvoorbeeld een groente omelet met spinazie. In dit recept zit veel magnesium en ook zitten er veel mineralen in. En doordat je ook gebruik maakt van ei krijg je ook precies genoeg eiwitten binnen. Een ander voorbeeld van een ontbijt is de smoothie. Steeds meer mensen die weinig tijd hebben maken een smoothie voor ontbijt. Zo’n smoothie kun je snel maken en het voordeel is dat je deze altijd mee kunt nemen onderweg. Kies bijvoorbeeld voor een smoothie met fruit voor de energie en vitaminen, amandelen, en spinazie om een gezonde groene fruit smoothie te maken.

Eiwitrijk dieet

Naast het feit dat je natuurlijk altijd gezond moet eten kan het toch zijn dat je die overtollige kilo’s er af wilt krijgen. Door veel te sporten en gezond te eten kun je afvallen. Veel mensen kiezen voor een eiwitrijk dieet om snel af te vallen. De kern van een eiwit dieet is dan ook dat je veel producten eet die vol zinnen met eiwitten. Dit kan door voldoende eiwitten te eten maar ook door proteine shakes. Tijdens het Fitchef eiwitdieet gaat het dus niet om de hoeveelheid van eiwitten maar echt puur om de kwaliteit van de eiwitten. Dit houd dus in dat je veel gezonde vetten moet eten en weinig koolhydraten.

Belangrijk is het dat wanneer je een dieet wilt/gaat volgen op het gebied van eiwitten je zelf een goed onderscheid kunt maken tussen de verschillende soorten eiwitten. Er zijn dus producten met een hoge kwaliteit van eiwitten, hierbij moet je denken aan vlees,vis griekse yoghurt, kip en ei. Daarnaast zijn er ook producten van voedsel met een lage kwaliteit van eiwitten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan bonen, rijst ,mais en een product als tofu. Tijdens het afvallen moet je lichaam voldoende energie krijgen en voldoende voedingsstoffen zodat je niet snakt naar iets ongezonds. Door voldoende eiwitten te combineren, en eens op internet te kijken naar recepten zul je al snel zien hoeveel mogelijkheden er zijn tijdens het eiwit rijk dieet.